Zagrebancija

Na kreatore bez stila utječu strani dizajneri

Autor:: Branka Vučetić Atletić/ Učilište Profokus 10/22/2012 13:30

Ako u visokim potpeticama i kratkoj haljinici tri dana za redom autobusom odlazite na revije Cro a portera to ne možemo nikako drugačije nazvati nego glad za modom. Nema u tome ništa loše jer moda je većini interesantna, pa tako o modi svi žele razgovarati i komentirati pozitivno ili negativno. Kakav je bio ovosezonski meni? Uglavnom sastavljen od tradicionalno hrvatskog poimanja modnog ukusa. I nadalje dominantna crna (conditio sine qua non), kratko, prozirno, a kada se pojave boje nastane kaos.

Lijepo je imati potrebu i izraziti osobnu kreativnost. Postupak izgleda jednostavan. Škarama izrezati, a iglom i koncem tkaninu sastaviti u odjevni predmet. Ako ta kreativna igra ima sretan kraj, jer je uspješno završila, rezultat je pozitivan. Ukoliko samo jedan odjevni predmet završi u košu za smeće gubitak je moguće zaboraviti jer ” kreativca” neće odvesti u bankrot. Kada se dogodi da desetke odjevnih predmeta možemo baciti u smeće tada sa sigurnošću možemo proglasiti kreativni bankrot, koji svakako vodi i do financijskog, ako novac nije izvučen iz nepresušnih izvora poznatih sponzora kao što su muževi, očevi ili….???

Što je moda? Tisuće definicija i tisuće poimanja. Može biti seksi, umjesto da je erotična, s kragnama, umjesto s ovratnicima, u crnoj boji umjesto crnom, nositi se mogu komadi , umjesto pojedini dijelovi odjeće i tako stvarati modni ukus koji je fora i cool, jer je važno ”put in” kako ne bi bili ”out”.

Modom smo već stoljećima opčinjeni jer upravlja kako ženskim tako i muškim svijetom. Bez obzira da li ju sami stvarali ili samo konzumirali, ona je dio našeg života. Na neobičan način ipak nam daje jedan dio slobodnog prostora, a to je sloboda odabira ponuđenog. Možemo biti gospodari svijeta mode samo ako objektivno postavimo modnu estetiku u okvire modne kritike. Riječ postaje važan čimbenik za sve koji uvažavaju estetske vrijednosti. Jelovnik modnog okusa svake sezone iznova testiramo. Okus poneki put može biti presladak, ili poput pelina gorak.

Crna i za dan i za večer

Tijekom tri večeri, Cro a porter ponovo je pružio šansu svima koji modu konzumiraju da se počaste modnim kolačima. U prepunom prostoru Westgatea bilo je onih koji su svojim dolaskom dali bezuvjetnu podršku omiljenim dizajnerima, sve do onih koji modu vole i kupuju odjeću ponajviše radi užitka i dobrog izgleda. U skupinama po četiri kreatora prikazane su kolekcije koje su trebale pokazati u kojem smjeru će se kretati moda za novu sezonu.

Nevjerojatna je količina tamnih, zagasitih tonova, ali kraljica u Hrvata je svakako crna, bilo da se radi o dnevnoj ili večernjoj odjeći.

Zamjerku crnom sigurno ne bi mogli dati modnoj kuće Hippy garden čija je crna kolekcija ipak bila posve drugačija. Godine iskustva, dobara tehnička izrada, doprinijeli su modelima da pokažu mogućnosti u kombinaciji crnog. Kreatorica se znalački poigrala s odnosom prozirnog i neprozirnog, sjajnog i mat. Dobrim odnosom u proporciji postigla je dinamičnost i interesantan ritam.

Mlada Sonja Lamut pokazala je da je nova nada hrvatskog dizajna. Počela je hrabro, no nedostajalo joj je modnog staža i iskustva u dinamici i kontinuitetu kolekcije. Dala je na znanje da ima svoj osobni stil i da može i ubuduće upornim radom osvajati modni prostor.

Kreatori koji nemaju razvijen stil pod jakim su utjecajem svjetski poznatih dizajnerskih imena. Kolekcije su samo viđene ideje, pa smo gledali ponovljenu seriju D&G pidžama (Asanović ), interpretaciju Chanelovog plisea (Sablić ) kao i utjecaj Ralph Laurena (Borna Raić), ali nažalost ne u varijanti njegove besprijekorne igre sa satenom i inspiracije vezane za povijesna razdoblja kada se nosio.

Hrvatske modne kuće koje djeluju već više godina, kao što je Linea, znaju što je komercijalni pristup. Dugačke tamne večernje haljine osmišljene su u duhu dizajna kojeg većina kupaca traži. Većinom tamno u kombinaciji prozirnog, dobre tehničke izvedbe i kroja, bez greške u proporciji. Tako odjevene žene uvijek djeluju skladno i profinjeno.

Provokacija ili ugrožavanje estetskog minimuma

U poimanju što je komercijalno već više godina nudi nam svoje viđenje dvojac Elfs. Možda je ovogodišnja kolekcija napravljena s ciljem da potakne na razmišljanje. Je li se ovaj dvojac sarkastično poigrao svojim potencijalnim kupcima i kao podlogu ponudio ukus ruskih maturantica u traženju glamura?

Dio publike shvatio je poantu kao dosjetljivu provokaciju, a dio je to smatrao napadom i ugrožavanjem estetskog minimuma pa je demonstrativno napustio dvoranu.

I za kraj, oni s više iskustva u stvaranju novih kreacija krenuli su u novom smjeru.

Pokušali su načiniti preokret u odjeći koju su do nedugo stvarali. Izbjegavali su višebojne raznovrsne tkanine na jednom odjevnom predmetu, čipke, til, predimenzionirani volumen.

Spoznali su pravilo da se ljudsko tijelo u osnovi ne mijenja, može ga mijenjati odjeća koja mu dobro pristaje.

Perićeva lijepa čestitka

Zigman i Lokomotiva ušli su u novu fazu. Odrekli su se djela po čemu ih publika pamti. Pokušali su napraviti kolekciju koja je prodajna. U tako teškom zadatku nije poznato zašto nisu doradili svoj osebujan stil, možda u strahu da ne načine prevelike greške.

Teo Perić na lijep je način zahvalio organizatoru dvadesetog Cro a portera, tako što je kolekciju nazvao “Victor i Victoria”. Tom gestom odao je priznanje i poruku kako je u svijetu mode moguće opstati ako se ustrajno radi. Razlog je to više što možemo očekivati nove okuse (ukuse ), boje i forme u narednoj sezoni.

FOTOGRAFIJE KOLEKCIJA S CAP-a POGLEDAJTE OVDJE

 

Exit mobile version