Tekst:: G.B. 4/22/2011 11:34
Ljubitelji NOIR žanra napokon će doći na svoje jer se ovog svibnja, točnije 5. i 6. svibnja u Zagrebu održava prvi NOIR Festival. Na nekoliko atraktivnih gradskih lokacija poput novopreuređene Galerije VELVET, kultnog art-kina Tuškanac i u kinu pod zvijezdama, isključivo za ovu prigodu postavljenog na igralištu Tuškanac u idili gradske šume, svi ljubitelji noir umjetnosti moći će uživati u dvodnevnom festivalskom programu – filmskim projekcijama, izložbi fotografija, a moći će i doznati više o noiru na tematskoj panel diskusiji.
Noir kao jedan od najpopularnijih i najatraktivnijih žanrova u svijetu filma, fotografije, glazbe i književnosti uspijeva objediniti visoku umjetnost i popularnost te zaokupiti pažnju kritike i publike.
Zagrebački NOIR Festival otvara dvanestominutna noir poslastica, kratkometražni film Mean to me svjetski poznatog umjetničkog dvojca McDermott&McGough u kojem je svoj filmski debi ostvario svjetski top-model Agyness Deyn. Prema New York Timesu riječ je ”… o jednoj nevjerojatnoj, i umjetnički i produkcijski, kronici ljubavne afere…” u kojoj top model Deyn igra ženu odbačenu od svog ljubavnika playboya čiji lik tumači filmski glumac Linus Roache (Batman, Zakon i red). Deyn, kao tipična fatalna noir žena, pravo je utjelovljenje zadanog vremena i žanra čiji su filmski debi pohvalili i kritika i publika. Duh vremena oživljen je kostimima uglednog dizajnera Zac Posena koji nerijetko u svojim couture kolekcijama pribjegava upravo noiru.
Peter McGough, član redateljsko-umjetničkog dvojca McDermott&McGough, osobno će uveličati zagrebačku premijeru filma Mean to Me i na jednu noć oživjeti najbolje dane noir žanra. Ujedno tijekom Festivala u novopreuređenoj Galeriji Velvet bit će postavljena i izložba fotografija nastalim tijekom snimanja filma Mean to me na autentičnom filmskom setu. Fotografije su ujedno i zanimljiv prikaz transformacije vječne modne buntovnice, top modela Agyness Deyn u fatalnu i mističnu noir heroinu.
Prvu Noir večer u art-kinu Tuškanac obilježit će kasnovečernja projekcija (od 23h) suvremenog noir filma Mulholland Drive (David Lynch, 2001.) – šlag na crnoj celuloidnoj torti – somnambulička audiovizualna orgija Davida Lyncha (između ostalog) je homagij i film noiru i njegovu zlatnom dobu, 1950-ima. Svojevrsna postmoderna, fantazmagorična refleksija Wilderova Sunset Boulevarda, Mulholland Drive kompleksno je i opijajuće djelo, film noir u boji. Film je nominiran za nagradu Oscar (2002.) i kanski Palm d’Or (2001.), te ovjenčan nagradom BAFTA za najbolju montažu (2002.).
Na projekcijskom platnu art-kina Tuškanac u kasnovečernjim projekcijama drugog dana Noira, u petak, 6. svibnja, od 21 sat bit će prikazane noir filmske poslastice iz 50-ih godina, prema izboru selektorice Festivala Mime Simić: Bulevar sumraka (Sunset Boulevard, Billy Wilder, 1950.) – jedan od najznačajnijih film noira i jedan od najvažnijih filmova američke kulture, ovjenčan s tri nagrade Oscar i četiri nagrade Zlatni globus, s William Holden i Gloriom Swanson u glavnim ulogama; Dama iz Šangaja (The Lady From Shanghai, Orson Welles, 1948.) je remek-djelo kultnog Orsona Wellesa s redateljem kao irskim mornarem i kontraverzno-plavokosom Ritom Haywort u glavnim ulogama, najpoznatijem po dramatskom vrhuncu nebrojeno puta citirane sekvence u dvorani ogledala; Smrtonosni poljubac (Kiss Me Deadly, R. Aldrich, 1955) jedan od najcrnjih, najzlokobnijih i najnihilističnijih noira svih vremena i svakako jedan od najneobičnijih američkih filmova 50-ih godina; Demoni (Les Diaboliques, Henri-Georga Clouzot, 1955.) podsjetnik je da film noir ne treba shvaćati kao isključivo američki stilski teritorij, a osim sjajnih kritika koje je dobio i koje su tijekom vremena samo dodatno očvrsnule, je da od većih komplimenata filmu svakako je česta usporedba sa slavnim Hitchcockom kojemu je ovaj film navodno poslužio kao nadahnuće za hit Psiho.
Prvim NOIR festivalom grad Zagreb na jednu noć dobiva i novo kino pod zvijezdama! Na krovu gradske garaže i u idili gradske šume na Tuškancu samo za ovu prigodu bit će postavljeno art-kino pod zvijezdama na čijem platnu će biti prikazan noir klasik Noć lovca (The Night of the Hunter, 1955.) redatelja Charles Laughton. Film Noć je kao stvoren za gledanje na otvorenom, gdje će lavež pasa u daljini i šumor borova s obližnjeg Tuškanca smekšati prestravljene uzdahe i krikove iz gledališta. Noć lovca redovito je uvrštavan u top liste najboljih filmova zlatnog doba film noira.
Za one kojima je noir još uvijek nedovoljno nepoznat kao tema, ali i za one koje ova tema svakodnevno nadahnjuje u životu i radu, dio festivalskog programa osmišljen je i kao panel diskusija na temu noira u književnosti, glazbi, modi i drugim aspektima umjetničkog i svakodnevnog života. Poznati teoretičari mode, književni kritičari, znanstvenici, gastro umjetnici, filmski i kulturni djelatnici u pomalo neformalnoj atmosferi galerije VelvetT razgovarat će i diskutirati na temu noira.
Nakon Zagreba, NOIR Festival krajem kolovoza ove godine preselit će u Zadar. Stara gradska jezgra Zadra puna je fotogeničnih uličica koje će na jednu noć postati pozornica NOIR Festivala, a valja se prisjetiti kako je upravo zadarski zalazak sunca bio velika inspiracija kultnom noir redatelju Alfredu Hitchcocku.
Program NOIR Festivala:
Četvrtak, 5. svibnja 2011.
II 20h II VELVET terasa (Dežmanov prolaz): Projekcija filma MEAN TO ME (David McDermott & Peter McGough, 2010.)
Ulaz s pozivnicom.
II 20:30h II Galerija VELVET (Dežmanov prolaz): Izložba fotografija MEAN TO ME, autor: Peter McGough (SAD)
Za vrijeme festivala ulaz je slobodan, a na otvorenju izložbe ulaz je isključivo s pozivnicom.
II 23h II Art-kino TUŠKANAC: Kasnovečernja projekcija filma MULLHOLAND DRIVE (David Lynch, 2001.)
Ulaz slobodan.
Petak, 6. svibnja 2011.
II 18h II GALERIJA VELVET: NOIR PANEL DISKUSIJA – noir u umjetnosti, književnosti, na filmu, u modi, u gastronomiji, u svakodnevnom životu
Ulaz slobodan.
II 21h II KINO POD ZVIJEZDAMA TUŠKANAC: Projekcija filma NOĆ LOVCA (Charles Laughton, 1955.)
Ulaz slobodan
II 23h II Art-kino TUŠKANAC: Kasnonoćne projekcije filmova:
BULEVAR SUMRAKA (BIlly Wilder, 1950.)
DAMA IZ ŠANGAJA (Orson Welles, 1948.)
SMRTONOSNI POLJUBAC (R. Aldrich, 1955.)
DEMONI (Henri-Georga Clouzot, 1955.)
Ulaz slobodan.