Autori: Mustafa Topčagić, Marija Pajić 12/9/2009 12:19
Umjetnička fotografkinja Sandra Vitaljić u Galeriji Karas postavila je izložbu ‘Neplodna tla’. Na njoj je prikazala fotografije logora, stratišta i ostalih mjesta zločina iz Drugog svjetskog i Domovinskog rata onako kako ona danas stvarno izgledaju.
Na tim slikama, Jasenovac, Bleiburg, Jadovno i Dotršćina ne djeluju kao stratišta iz četrdesetih godina prošlog stoljeća, kao niti Ovčara, Bučje, Medački džep, Pakračka poljana, Adolfovac na Sljemenu iz devedesetih.
Izložbu je otvorio trenutačno medijski najpopularniji povjesničar Tvrtko Jakovina, istaknuvši kako Vitaljićkine fotografije, pune simbolike, pokazuju mjesta važna ljudima, a bez ljudi. Primijetio je da autorici očito smeta ‘neplodnost tla’, upozorivši da ona ne moraju ostati jalova.
– Tla na kojima se nešto zbilo pokazuju dvije stvari: ugodno i neugodno, krvavo i dobro. Ako se nešto dogodilo, ne može se izbrisati… Takva tla pokazuju kako se značenje mnogih događaja u promijenjenim okolnostima, mijenja, bez obzira što je mjesto, čak i s ljudskom intervencijom, obično isto, golo, slično mjestima gdje se ništa važno nije zbilo – naglasio je Jakovina.
Izložbu su popratile brojne Vitaljićkine kolege među kojima i nekadašnji Poletov dvojac za ‘meko okidanje’ Ivan Posavec i Mio Vesović. Najviše je, pak, bilo njezinih studenata na čelu s profesorom Enesom Midžićem, budući da je Sandra Vitaljić izvanredna profesorica na Odsjeku snimanja Akademije dramske umjetnosti i pročelnica Katedre za fotografiju.