Autor: 9/26/2012 14:26
Filmovima o nebeskom prostranstvu i putovanjima sinoć je otvoreno osmo izdanje Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma 25FPS u kinu i Teatru &td u sklopu Studentskog centra. Prije nego su započele projekcije filmova organizatorice festivala Marina Kožul i Sanja Grbin pozvale su okupljene da nastave posjećivati festival i narednih dana, prepuste se filmskoj radoznalosti te da iskoriste činjenicu da je ulaz na sve projekcije potpuno besplatan.
– Festival traje do nedjelje. programa. Na festivalu će biti prikazano ukupno 78 filmova te četiri audiovizualna performansa – rekla nam je Marina Kožul, organizatorica festivala i izbornica programa.
Natjecateljski program 25 FPS-a donosi najbolje od recentne produkcije eksperimentalnog i avangardnog filma, a podijeljen je u osam Konkurencija u kojima će biti prikazana 32 naslova.
Filmovi u svakom natjecateljskom programu natjecat će se za tri grand prixa koje dodjeljuju tri člana Velikog žirija, za nagradu kritike koju dodjeljuju domaći filmski kritičari, za nagradu Fujifilm te nagradu publike.
Sinoć je na rasporedu bio program konkurencije Prema nebu, nakon kojeg je uslijedio program Ode filmu, koji predstavlja minišetnju kroz povijest filmske avangarde, a započeo je nedavno restauriranom obojenom kopijom Puta na mjesec Georgesa Mélièsa, autora koji je prvi sustavno istraživao mogućnosti filma da kroz trik stvori iluziju.
Gledatelji su u programu konkurencije Prema nebu mogli pogledati film Meteor njemačkog autora njemačkih autora Christopha Girardeta i Matthiasa Müllera. Koristeći se elementima igranih filmova, zalutalih trenutaka iz bajke i starinskih znanstvenofantastičnih motiva, Meteor vodi svoje gledatelje na putovanje iz dječje sobe u svemir.
Matthias Müller njemački je eksperimentalni filmski autor i kustos, a često se bavi found footage filmom. Od 1994. do 1997. je radio kao gotujući profesor na Sveučilištu Johan Wolfgang Goethe u Frankfurtu na Majni, a od 2003. predaje eksperimentalni film na Akademiji medijskih umjetnosti na Akademiji medijskih umjetnosti u Kölnu. Autor je filmova Home Stories, Alpsee, Vacanxy, Nebel, Album, a s Girardetom je režirao Phoenix Tapes, Manual, Beacon, Play, Mirror, Ray, Catch, Ground, Kristall i Contre-jour koji su osvojili brojne nagrade na raznim filmskim festivalima. Christoph Girardet od 1987. radi kao video, filmski i instalacijski umjetnik, a režirao je filmove Schwertkampf, Release, Scratch, Absence i Pianoforte.
Potom je prikazana Ulica Clerkenwell 99 britanske autorice Sophie Michael. Preostali sadržaji u praznoj prodavaonici koreografski stvaraju kaleidoskopski film svjetla. Sferične svjetiljke lelujaju kadrom, stupovi daju obrise, prozorski kapci su šablone s probušenim rupama, a autobusi u prolazu otpuštaju zrake svjetla. Sophie Michael se bavi kiparstvom, instalacijama, fotografijom, i eksperimentalnim filmom, a snimila je filmove Yellow Film, Stay Perfect i Compact.
Prikazan je i jedan od dva domaća filma iz konkurencije, od publike izvrsno prihvaćen We saw nothing but the uniform blue of the Sky Damira Očka, koji polazi od priče utemeljene na anegdoti koju je skupina nomada na obalama Burme ispričala novinaru objašnjavajući kako su preživjeli tsunami 2004.Očko je studirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a bavi se videom, glazbom i instalacijama. Svoje je radove predstavljao na samostalnim i skupnim izložbama diljem svijeta.
Program je završen filmom Dirljive priče, u kojima nas belgijski umjetnik Nicolas Provost vodi na putovanje nebesima.
Od organizatorice festivala saznali smo kako postoji nekoliko definicija eksperimentalnog filma, te je on upravo pitanje oko kojeg između filmskih teoretičara znaju frcati iskre.
Danas su na programu dva programa konkurencije, Zagonetke među nama i Izlet u prirodu. Prvi program obilježen je velom misterije, dok drugi program nastavlja istraživanje celuloidnih, digitalnih i stvarnih krajolika. Prije svakog programa konkurencije prikazat će se po jedan naslov iz filmske povijesti, Bijeg Standisha Lawdera i Pet minuta čistog filma Henrija Chomettea.