Autor:: Branka Vučetić Atletić / Učilište Profokus 4/6/2013 12:42
Ovosezonski Schwarzkopf Cro A Porter privukao je veći broj dizajnera koji su svoje radove pokazali zagrebačkoj publici. U prva dva dana vidjeli smo četrnaest dizajnera i njihove nove kreacije, a u posljednja dva njih još petnaest, od čega će šest dizajnera svoje kreacije prikazati ove subote na završnoj večeri Schwarzkopf Cro A Portera.
Unatoč tome što poslovni krugovi pričaju o krizi, u modi krize kao da nema. S obzirom na količinu i tempo kojom se mijenja, nalikuje konzumiranju hrane. Potrebe su svakodnevne, količina i kvaliteta različita. Razlog je to više da neke modne kolekcije i nisu dovoljno svježe i dobre za konzumaciju jer se većim djelom nudi poznati meni bez velikog dizajnerskog umijeća.
Jedan od najvećih problema pri kreiranju kolekcija je kontinuitet i dosljednost ideje. Modeli koji su prvi u kolekciji obično bude nadu da će do kraja izgledati dobro, kako kreativno, tako i tehnički. Nažalost, u sredini kolekcije kreativni tonus obično pada, pa se najčešće gubi osnovna dizajnerska nit. Finale, koje bi nas trebalo ostaviti bez daha većinom završava s dosadnim dugačkim haljinama rezanim u struku punog kruga i prozirnim tkanina koje se vuku pistom i zapinju o previsoke pete.
Jedan dio manje iskusnih dizajnera, namjerno ili naivno, zna ponuditi odjeću koja previše nalikuje već viđenim modelima poznatih svjetskih modnih kuća. U nadi da je publika manje informirana, ponude kopiju kolekcije manje afirmiranih dizajnera. Poneki inspiraciju traže u modelima koji su kreirani prije više godina sve u nadi da su zaboravljeni. Jean Paul Gaultier je jedan od omiljenih kreatora čiji modeli neodoljivo podsjećaju na modele nekih naših kreatora . Nakon što je kuća visoke mode Lanvin doživjela svoj veliki modni preokret, njihove kolekcije postale su baza našim kreatorima. Ljubimac je i Tom Ford, kao i odlične kolekcije Burberry, a nađu se i kopirani dijelovi odjeće Chloé i Celine.
Hrvatskim dizajnerima nedostaje kvalitetna tkanina
Nema ništa loše da inspiracija ima temelje u dobrim kolekcijama, no nažalost jedan od najvećih problema, koji je i previše izražen, je tehnička manjkavost. Tu se susrećemo s osnovnim problemom koji imaju najčešće mladi, ali i iskusniji hrvatski dizajneri. Nedostatak dobro konstruiranih i modelirani odjevnih predmeta, zatim kvalitetne tkanine, konac, zatvarači, dugmad sve do raznih tipova ljepiva, kojih ima i više od petstotinjak vrsta, dok su u Hrvatskoj kreatorima poznate i ponuđene samo dvije vrste, crna i bijela, pod zajedničkim nazivom flizelin.
U takvoj nestašici osnovnog pribora, mora se naučiti što je inspiracija, a što pokušaj kopiranja. Ne može se kopirati čaroban volumen Burberry ogrtača kojeg drži preko desetak vrsta ljepiva , ne može se postići efekt nabrane svilene haljine Lanvina, koja je uzdržana posebnim rastezljivim ljepivom ili pak besprijekoran rukav Pierre Cardina u čijoj podlozi se nalaz dvadeset i osam raznih dodataka kako bi rukav stajao na osebujan način. Ne može miris kašmira zamijeniti miris poliestera.
Povezanost ideje i tehničke izvedbe nerazdvojni su dio dizajna, bez obzira radi li se o automobilu ili pak muškom odjelu. I jedan i drugi dizajn mora udovoljiti osnovnim tehničkim zahtjevima. Razlika je uvijek vidljiva kada je u pitanju dobar vrhunski proizvod. Upravo je količina znanja, koja je ugrađena u proizvod, onaj djelić koji mu daje oznaku izvrsnosti.
Ako će hrvatski dizajn odabrati put izvrsnosti, bit će to dobar znak jer odjeću svesti na jednodnevno konzumiranje, baš kao hranu, nije dobar izbor. Takvim pristupom dolazi u pitanje postojanje dobrog dizajna. Znamo da svjetski poznate marke, koje su svoje financijsko carstvo stvorile bezobzirno kopirajući prestižne modne kuće, stvorile pritisak da odjeću treba konzumirati kao ”fast food”. Takvim ponašanjem dovele su u pitanje vrijednost ulaganja u originalan i kreativno vrijedan dizajn.
Kreativnost spašava tehničke nedostatke
Uz sve probleme koji su navedeni, ipak je tijekom dvije večeri Cro A Portera bilo moguće pronaći onu pravu nit kojom bi hrvatski dizajn trebao kročiti.
Svakako treba izdvojiti kolekciju Madame Demode koja, što u nestašici tkanina, ali i u svojoj lucidnoj kreativnosti, ugrađuje nove materijale koji odjeći daju posve novu dimenziju. Mogli bi utvrditi da smo već prije vidjeli razne svijetleće dodatke na odjeći, no način na koji ona umeće led svijetlo, pokazuje da neosporno vlada osjećajem za provokaciju, pa intrigantno dovodi sam volumen u igru svjetla i sjene tako što svjetlo postavlja na pravilan način s točno određenim pozicijama unutar odjevnih predmeta. Sami modeli nisu podređeni svjetlu i oni imaju svoju razrađenu priču. U većini bijeli, s odličnim akcentom intenzivno žutih hlača. Nepogrješiv je i odabir cipela i modnih dodataka.
Kolekcija Etna Maar dio je dizajnerske priče u kojoj odjeća mora biti dobro modelirana. To je dobar znak, da pravilno krojeni dijelovi mogu i moraju stajati kao da ih netko samo pričvrstio ili zgužvano i da je sve to projektirano na samom kroju, a ne da se uporno u neznanju postupkom primitivnog gužvanja same tkanine traži takav efekt.
Njezin osjećaj za rad s pletivom prepoznaje se i kada su haljine posve jednostavnog kroja. Igra boja ili pruga dobro je razrađena i kompozicijski i proporcijski.
Većina kreatora koji se bavi muškom odjećom u težnji za ”velikim promjenama” u načinu odijevanja muškaraca pokušava muškarce feminizirati uvodeći prozirne tkanine, kao i odjevne predmete koji imaju prizvuk ženske forme. Nebrojeno puta traži se modno osviješten muškarac koji bi trebao samouvjereno koračati u kratkim hlačicama s gumicom u struku prozirnoj košulji, majici, kao i nedorečenom tipu sakoa. To je još jedan pokušaj da i same žene promjene mišljenje o načinu muškog odijevanja. Ostaje upitno koliko su oba spola spremna vidjeti muškarca tako odjevena?
Dobre ideje gube se u zbrci
Najopsežniju kolekciju pokazala je Xenia Design. Prvi dio svoje kolekcije dobro je osmislila i povezala sve dijelove odjeće koji su interesantnom formom i proporcijom odlično pratili liniju tijela. Uske hlače ljevkastog oblika u donjem dijelu, bile su dobra poveznica s razigranim gornjim dijelovima. Što se kolekcija više primicala kraju, posve je izgubila osnovnu nit i tako unijela zbrku u dobar početni dio.
Mladi dvojac Damir Begović i Domagoj Štimac prolazi kroz osnovne početničke greške. Količina nije primarna kada je kolekcija u pitanju. Bilo bi puno primjerenije da su izradili manji broj odjevnih predmeta i zadržali usklađenu formu s tkaninom i bojama, možda bi tako izbjegli i tehničke nedostatke.
Aktivni i brzi, drugačiji i pomalo samovoljni gradski dečki i djevojke sigurno će podržati odjeću modne marke Dioralop. Dosljedni u svojem promoviranju načina odijevanja žena i muškaraca ponovo su stvorili kolekciju na kojoj su pretjerano veliki džepovi, otvori na dijelovima odjeće, igru reljefne našivene forme, kao i dobar spoj različitih pletiva. Kolekcija koja je smirena u boji, ali agresivna u formi, sigurno nije namijenjena konzervativnoj publici, pa je dobro da postoji kao takva.
Nestrpljivo očekujemo što će nam ponuditi kreatori u nastavku Schwarzkopf Cro A Portera u prelijepom prostoru Laube i dobroj produkcijskoj organizaciji.
FOTOGRAFIJE KOLEKCIJA S OVOSEZONSKOG CRO A PORTERA POGLEDAJTE OVDJE