Zagrebancija

Dizajneri se nisu riješili crne i jeftine tkanine

Autor: Branka Vučetić Atletić 10/8/2012 13:16

U prekrasnom prostoru Laube koja osim zavidne veličine odiše i nevjerojatnom toplinom započeo je jubilarni, dvadeseti,  Cro a porter.

Modna pista protezala se cijelom dužinom prostora, a duž piste bila su postavljena mjesta za posjetitelje. Takvom scenografijom i velikim brojem sjedala organizator je odlično riješio već ustaljeno pitanje tko je zaslužio sjediti u prvom redu?

Rješenje tako važnog problema otvorilo je pitanje drugog važnijeg nedostatka. To je i ovoga puta bila nedostatna rasvjeta koja je zadavala probleme fotografima, ponajviše grupi pravih profesionalca koji poznaju zakonitosti snimanja modnih revija.

Nije poznati razlog zašto prve večeri dvorana nije bila prepuna publike, koja uobičajeno s velikim zanimanjem prati sva događanja Cro a portera. Možda je pitanje zasićenosti modnih prezentacija koje imaju krizu i u svjetskim okvirima. Prezentacija odjeće mijenja se i s vremenom modne revije postat će možda posve zaboravljen oblik predstavljanja kreativnog rada.

Treba smišljati nove načine privlačenja publike

Težnja za brzim protokom informacija prožeta je u svim segmentima današnjeg života. I sam užurbani hod manekenki koje se kreću pistom još uvijek je nedostatan za publiku željnu što više atraktivnosti. Većina poznatih svjetskih dizajnera počela je uvoditi i po desetak manekenki koje su istovremeno na pisti i pokazuju njihove modele. Količina i brzina informacija povezane su u istu grupu, a piste više nisu ravne trake po kojima se hoda.

Pista je postala pozornica na koju su postavljene i pokretne kulise koje se okreću. Poznate svjetske modne kuće revije su pretvorile u prave predstave. U takve prezentacije uloženo je puno novca jer je potrebno privući publiku i kupce.

To je ulog zbog održivosti modne marke i ime kreatora sve s ciljem da se iz uloženog novca izvuče najveća moguća dobit. Danas je teško raditi u svijetu modnog dizajna u kojem je upravo zapad nametnuo potrebu za neograničenom količinom odjevnih predmeta koju bi svaki pojedinac morao posjedovati.

Moramo biti pomalo zabrinuti i upitati se je li moguće da kreativac baš svake sezone, koja je sve kraća, na tržište postavi i po nekoliko stotina novih modela?

Kreativni rad kojim se bave dizajneri nikako nije internet tražilica u koju ukucamo pojam odjevnog predmeta, a na ekranu se pojavi stotine modela. To je rad koji mora biti povezan inspiracijom, strpljenjem i znanjem.

Bilo bi dobro da i sami dizajneri povremeno naprave pauzu kako bi skupili kreativnu energiju i postavili nove i svježe kolekcije. Možda to ne čine iz straha jer svake se godine pojave novi i mlađi dizajneri koji još nisu umorni od pritiska tržišne utrke.

Nekad treba jednostavno pričekati

U svom mladenačkom zamahu oni žele pokazati kako su beskompromisno spremni na utrku koja se zove uspjeh. Nažalost i oni iskusni i oni manje iskusni ne odustaju od prikazivanja kolekcije svake sezone. Tako iz sezone u sezonu, po ne znam koji put, hrvatski dizajneri se nisu uspjeli oslobodit crne i jeftine tkanine.

U većini, koristi se i ”novi drape” . Stisni, zaveži, povuci i nabranu tkaninu sastavi u odjevni predmet. To je stil koji traje već nekoliko sezona, a tako je izgledala i odjeće koju smo vidjeli tijekom tri održane večeri.

Većina dizajnera trudila se da jednobojnim tkaninama istraži drugačiji volumen i formu. Nažalost, tu je zakazala tehnička izrada koja se vidjela u osnovnim elementima kao što je nepoznavanja konstrukcije kroja rukava, ušitaka sve do kvalitetne tehničke izrade.

Bilo je i onih koji su svojim upornim radom pokazali da mogu pokazati dobru igru kreativnog i tehničkog. To je svakako kolekcija Madame Demode. Kolekcijom je, osim odličnog kreativnog senzibiliteta, pokazala dobar odnos u spoju različitih materijala, kao i izvrsno postavljenu formu koja prati žensku figuru.

Tu je i rad Boudoira koji u svom prepoznatljivom stilu i traženju inspiracije u povijesnom kostimu i nadalje radi kolekcije koje imaju poveznicu kreativnog i tehnički dobro obrađenog odjevnog predmeta.

Renata Svetić istražuje formu, dok je dvojac pod nazivom Dioralop ove sezone izgubio korak. Kolekcija je u koloritu imala kontinuitet, ali u odabiru tkanine kao i samom kreativnom izričaju izgledala je nedorečeno i jeftino.

Crno, crno i još crnog

Zadnja večer ponovo je nametnula crno kao dominantnu za nastupajuću sezonu. Prikazane su kolekcije Ivone Martinko, Jelene Aleksić, Etna Mar i Spirit By T.B.

Ivonina kolekcija odisala je komercijalnom notom. Nosiva i po odabiru tkanine i po formi zasigurno će imati tržišni uspjeh. Jelena Aleksić i Spirit By T.B željeli su svojim kolekcijama promijeniti tradicionalni način muškog odijevanja. Taj pothvat nije nimalo lagan zato je i upitan uspjeh kolekcije i to ponajviše kada se radi o poznavanju dobrog kroja muških hlača i sakoa.

U bilo kojoj promjeni klasičnog kroja mora se pronaći smisao onog što dobro pristaje muškom tijelu. Također je nedostajalo mašte pri odabiru tkanine, kao i hrabrosti da se uvede i pokoja ”ne muška” boja.

Etna mar pokazala je da je moguće napraviti kolekciju i u drugim materijalima. Dobro se poigrala pletivom. Cro a porter će pružiti mogućnost da uskoro pogledamo još neke nove kolekcije.

To je dobar i ustrajan rad organizatora koji slavi svoje dvadeseto prikazivanje. U velikom smo iščekivanju modnih novosti koje će nam donijeti hrvatski dizajneri. Svoje kolekcije prikazuju u Westgateu od 18. do 20. 10. 2012.

Što se moglo vidjeti u protekla tri dana na pisti pogledajte u fotogalerijama:

Prva večer Cro A Portera

Druga večer Cro A Portera

Treća večer Cro A Portera

 

Exit mobile version