Autor: Maja Gujinović 3/8/2010 19:14
Najstarija nevladina organizacija u Hrvatskoj, Centar za dramske umjetnosti, zatvorit će ured i otpustiti jedinog zaposlenika. Kolektiv WHW, selektori prošlogodišnjeg Istambulskog bijenala, kao ‘priznanje’ od Grada su dobili 45 posto manje sredstava za ovu godinu. Gase se etablirani muzički festivali Žedno uho i N.O. Jazz festival. Časopisu Frakcija Grad je ove godine dodijelio Plavu povelju za 15 godina kontinuiranog izlaženja, a u isto vrijeme oduzeo pola novaca za rad. Manifestacija Operacija:Grad, od Grada, ove godine nije dobila ni kune.
Ovo su samo neke od posljedica drastičnog i neravnomjernog rezanja programskih sredstava za nezavisnu scenu u nedavno objavljenom proračunu za kulturu Grada Zagreba. O ‘sječi’ su danas, na konferenciji za novinare u Zagrebačkom centru za nezavisnu kulturu i mlade, progovorili neki od predstavnika tog, naugroženijeg dijela kulturne scene.
– Teret krize ne snose podjednako svi u sustavu. Ustanovama kojima je Grad vlasnik sredstva su smanjena samo 3,5 posto, dok se svi ostali, koji jednako pridonose kulturi grada; udruge, društva, institucije, moraju odreći čak 26,6 % sredstava. A kod podjele rezalo s sjekirom, paušalno i bez ikakvih kriterija – objasnila je Emina Višnić, ravnateljica Centra.
Hladni pogon ustanova proguta 3,2 puta više proračuna više nego svi kulturni programi skupa
Ovogodišnji je ‘recesijska’ podjela novaca još više produbila neke od osnovnih problema koje se godinama već ne riješavaju na kulturnoj sceni. Naime, proračun najviše guta hladni pogon ustanova, više nego sam program i umjetnička produkcija.
Tako je zabrinjavajuća činjenica kako će se u Zagrebu u 2010. godini na hladni pogon gradskih ustanova potrošiti čak 3,2 puta više nego na sve kulturne programe zajedno, a samo s plaćama će iscuriti 80 posto proračuna. Do kraja godine mogli bi se zatvoriti mnogi uredi i programi te otpustiti ionako malobrojni zaposleni na nezavisnoj sceni.
– Ako je gradska politika socijalno osjetljiva, kako je predstavljaju, onda bi se u obzir trebali uzeti svi radnici koji proizvode kulturne sadržaje – dodala je Višnić.
Nakon toga, manjina novaca koja ostane za programe opet se nejednako raspoređuje, i to većinom za reprezentacijsku kulturu; festivale i manifestacije, nauštrb same kulturne proizvodnje. U toj diobi jedan od najvećih gubitnika ispali su plesači, kojima je dodijeljeno tek jedan posto proračuna.
– S takvim financiranjem plesna scena neće opstati. A još nije rješen ni model suradnje gradskih kazališta i plesnih subjekata kao ni model sufinanciranja Plesnog centra – objasnila je Selma Banich, ispred plesača, koji su nedavno organizirali i prosvjed pred Uredom za kulturu.
‘USKOK bi trebao posjetiti Ured za kulturu zbog kriminalnih djelatnosti!’
Njen kolega s kazališnih dasaka, Boris Bakal, posebno je oštro ragirao na rezultate natječaja, po kojim je njegovim Bacačima sjenki Grad udijelio 20 posto manje sredstava, iako su dobili najviše ocjene Vijeća i mnoštvo međunarodnih priznanja.
– To je prljava politička igra. Kažnjava se nezavisna scena zbog političkog poraza Milana Bandića, jer ga nismo podržali – rekao je Bakal, pozivajući pri tom USKOK da posjeti Ured za kulturu zbog kriminalnih djelatnosti.
Zahtjevi s kojima će ‘nezavisni’ izaći pred sljedeću sjednicu Skupštine grada je ravnomjerna raspodjela tereta krize i veću transparentnost u podjeli novaca. Isto tako zbog sumnje u velike razlike u ocjenjivanju Vijeća i krajnjih rezultata podjele novaca traže i detaljne ocjene i obrazloženja kao i javno pojašnjenje zakonskih okvira po kojima se radila raspodjela.
>>> BROJČANI PODACI O RASPODJELI NOVACA U PRORAČUNU ZA KULTURU